Esohe Weyden, ‘Tussentaal’ (2022)

Elohe
Klik op de afbeelding om de bundel te bestellen.

Flaptekst

tussentaal
zij maakt van niets iets
want zij geeft door zinnen aan zinloosheid betekenis
blaast beweging waar het statisch is
en warmte rond de ijzigheid

In Tussentaal komt spoken word tot leven op papier. Esohe Weyden neemt je op ritmische wijze mee in haar grenzeloze twijfels, openhartige bekentenissen en dansende gedachtenspinsels. Poëzie die schreeuwt om te worden voorgedragen, maar ook smacht om te worden gelezen. Woorden waarop je wil walsen tot je er dronken en draaierig bij neervalt.

Esohe Weyden (1999) is spokenworddichter en presentator. Ze is de campusdichter van Universiteit Antwerpen, waar ze masterstudent Rechten is. Ze bracht haar poëzie al op de meest uiteenlopende planken, van klassieke podia als Arenberg en Vooruit en festivals als de Gentse Feesten en Pukkelpop tot op het burgerlijke defilé van de Nationale Feestdag van België.

Over Esohe Weyden

Esohe Weyden is een ‘spoken word poet‘ – maar lees en luister vooral hoe ze zichzelf kort voorstelt in woord en beeld op haar eigen site: https://esoheweyden.be/

Gedichten

Luisteren

‘tussentaal’, p. 9 – op Gedichten proeven: het gedicht lezen en beluisteren, mét een bespreking

‘het zou kunnen’, p. 12

‘in zoetwater geschapen’, p. 20 op Radio 1 en op Facebook

‘gewoontedier’, p. 21

‘we willen allemaal hetzelfde’, p. 48

‘smeekbede’, p. 50

‘kunstmatig’, p. 54 – filmpje op Facebook

‘als enige zekerheid’, p. 59

‘herinneringen’, p. 73

Lezen

  • ‘tussentaal’, p. 9 en ‘nalatenschap’, p. 11 op de site van Uitgeverij Vrijdag.
  • ‘tussentaal’, p. 9 staat ook op neerlandistiek.nl
  • ‘tussentaal’, p. 9 en ‘ongeremd’, p. 61 op Gedicht gedacht
  • ‘ochtendwandeling’, p. 16 op poeziecentraal.be
  • ‘geweven’, p. 25 op ooteoote.nl – met een bespreking van Maarten Visscher
  • Ook in de recensies vind je nog enkele (fragmenten van) gedichten.

Interviews

In de podcast Prozak Poetry.

Op Vuurland – met ‘palet parkinson’, p.14
In De Standaard

Recensies

Esohe Weyden – Tussentaal

“Het is verfrissend dat een dichter met roots in de slam poetry haar gedichten eens niet in maatschappelijke potgrond heeft geplant, maar laat ontspruiten vanuit de taal. Zelf noemt ze haar gedichten performances op papier. wat ze voelbaar ook zijn. Herhalingen en binnenrijm krijgen vrij spel. Weyden is een dichteres met een eigen poëtica en verhaal. Tussentaal is een zelfportret en ziehier de bouwstenen; de kleuren, de twijfels. de dromen, de hersenkronkels, de taal en de muziek waaruit dit ik bestaat. Het taalgebruik in de bundel is ontegenzeggelijk hedendaags. De dichter schrijft emotionele poëzie met een rationele ondertoon. De gedichten zijn sterk omdat die niet louter emotionele perikelen behelzen. Gevoelens zijn doorleefd en kristalhelder uitgedacht in deze bundel, waarin zeker ook gestreden wordt. De dichter legt een overlevingsdrang bloot die je niet vaak aantreft. Er staan vele verwijzingen in de bundel naar het lichaam maar die hebben dus een intellectuele bedding.

De kracht van de bundel is dat die het publiek op de tweede plaats zet. De gevierde podiumartiest maakt hier de overstap naar het papier, en als Weydens Tussentaal iets zegt dan is het dat het een overgangsfase van een groot talent is. De jury hoopt dat die nog meer richting de autonome vormen van poëzie en dichten beweegt. Zij ziet namelijk dat er genoeg potentie aanwezig is in deze intelligente gedichten. Zij is activistisch ingesteld en elegant. Niet drammerig. Dat zij dit kan heeft de jury geen moment doen twijfelen om Tussentaal te nomineren voor de C. Buddingh’-prijs 2022.”
Juryrapport C. Buddingh’-prijs 2022